Interview met Lokale Held Frank van Eerd van De Bisschopsmolen

Interview met Lokale Held Frank van Eerd van De Bisschopsmolen

We mogen vandaag bij de Bisschopsmolen aanschuiven. De Bisschopsmolen is de oudste draaiende watermolen en eigen bakkerij. Eigenaar Frank van Eerd kwam toevallig in aanraking met dit pand en richtte zijn bakkerij hier op. Hij startte met drie medewerkers, die samen hecht aan de toekomst van het bedrijf werkten. Dit team is inmiddels uitgegroeid tot 40 werknemers die de Bisschopsmolen, hun duurzame werkplek, een Lokale Held mogen noemen.

Duurzaam DNA van de Bisschopsmolen

De duurzame opzet van de Bisschopsmolen is niet ontstaan vanuit externe factoren, het zat simpelweg in ons DNA, aldus Frank. Hij zegt dan ook dat duurzaamheid voor hem van persoonlijk belang is. Marketingtrucjes en greenwashing, daar doen ze niet aan! ‘Slow’, lokaal eten, dat is hun vakgebied en hun passie. Hij geeft als voorbeeld de traditionele Limburgse vlaai van Bisschopsmolen , waarvan de ingrediënten van dichtbij worden gehaald. Deze is regionaal bekend en geliefd!

Frank zijn persoonlijke band met duurzaamheid is te merken aan zijn revolutionaire keuzes met betrekking tot de basis van de broden van de Bisschopsmolen. Zo geeft hij aan dat tarwe in de bakkerswereld een favoriet is, vanwege het goedkope prijskaartje. Voor Frank is de verdienste minder van belang dan wat hij nalaat aan de volgende generaties. Daarom was zijn bakkerij twintig jaar geleden de eerste en enige bakkerij die brood kon bakken met de lokale, duurzamere optie spelt. Daar bakken ze hier nog steeds mee!

Samenwerking met Nederlands elftal

De Bisschopsmolen is voortdurend hard aan het werk om nieuwe duurzame producten te bedenken die verspilling tegengaan, weet Frank te vertellen. Zo bakken ze desembroden van bierresten, en leveren ze als hun volgende stap richting verduurzaming hun eiwitrepen gemaakt van oud fruit aan het Nederlands elftal! Zo zie je, dat lokale verduurzaming nationale invloed kan krijgen!

De grootste uitdaging die Frank hierbij tegenkwam, was dat duurzame producten door het prijsverschil minder populair bij consumenten zijn. Wel vertelt hij dat consumenten die betrokken zijn bij duurzaamheid graag en in grote hoeveelheden zijn lokale producten kiezen. Hij is daarnaast trots op zijn medewerkers die dagelijks voor een duurzame werkplek kiezen. De jonge generatie kiest volgens hem steeds meer voor authentieke werkplekken waarbij ze zich kunnen herkennen in de passie en moraal van het bedrijf.

Zijn ervaring met duurzaam ondernemen deelt hij met zijn consumenten, door transparant te blijven over de herkomst van producten en het belang van lokale ingrediënten te benadrukken. Hij zet zich in voor gezonde en duurzame graanproductie en -verwerking door zijn kennis te delen via samenwerkingen met MVO Nederland, GrainLabs en het kenniscentrum van de Bisschopsmolen.

Advies Frank van Eerd

“Duurzaamheid moet in je hart zitten. Je moet het echt willen, niet om een marketing doel, maar omdat je erom geeft.”

Geschreven door: Jil Buchheim

de-bisschopsmolen